Store kraner i samløft

For å oppgradere Østensjøbanen i Oslo, jobbes det i disse dager jobbes på spreng for å få på plass to nye t-banebroer og en ny t-banetunnel mellom Brynseng og Hellerud. Denne uka har Nordic Crane vært på plass med en 500- og 650-tonnskran for å få på plass de tyngste elementene.

Med søyler og landkar allerede på plass, var det mandag klart for rigging av kranene på sør- og nordsiden av broen.

-På grunn av stor trafikk og at sikkerheten alltid kommer først, må all tog- og t-banetrafikk stoppes under løfteoperasjonen. Tidsvinduet er ikke på mer enn drøye 2 timer, så det er uhyre viktig at vi er godt forberedt når det klargjøres for løft, forteller prosjektleder Thor Ørebekk.

-Vi har jobbet med dette i lang tid og planlagt løftene ned til minste detalj, sier han videre.

Tåke ikke noe problem

Natt til onsdag var det klart for at det første av de to broelementene skulle løftes på plass. I tåkehavet ble den 80 tonn tunge stålbrua ble forsiktig løftet på plass av Jørgen Kristiansen og Knut Georg Sandvik.

-Sikten er for så vidt ikke noe stort problem for oss. Gutta i de store kranene har lang erfaring, og mye av den viktige kommunikasjonen foregår uansett på sambandsutstyr, forklarer Ørebekk.

I tiden som kommer skal det løftes en rekke betongelementer og når prosjektet er ferdig en gang på høsten 2023, har Nordic Crane hatt mer enn 500 tonn til sammen i kroken.